Gruszka aligatora

30.06.2016 09:08 12345 5,00/5 (1)
Naturalny zamiennik masła w czołówce hitów kulinarnych.

Co kryje się pod tą bajkową nazwą? To awokado, które w niektórych częściach świata nazywane jest tak, z uwagi na swój kształt oraz chropowatą, ciemnozieloną skórkę.

Zdrowe zamienniki tradycyjnych tłuszczy mają wpływ na ciało i na ducha. Dostarczają nam nie tylko cennych składników, ale też powodują, że po zjedzeniu słodkości umniejsza się w nas lawina wyrzutów sumienia. Warto wypróbować nowych sposobów i przekonać się, że to, co dietetyczne, wcale nie musi być gorsze w smaku.

Awokado, obok oleju kokosowego, to drugi zdrowy zamiennik tradycyjnych tłuszczów. Ceniony jest szczególnie jako alternatywa dla masła. Należy do super żywności (superfoods), a eksperci żywieniowi nazywają go pokarmem doskonałym!

10 najważniejszych powodów, dla których warto sięgnąć po awokado:

  1. Jest nazywany „owocem maślanym”, pełnym nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  2. Wbrew wysokiej kaloryczności pomaga schudnąć! Wystarczy pół awokado dziennie, by po kilku tygodniach zauważyć mniejszy obwód brzucha.
  3. Zawarte w nim składniki odżywcze i enzymy wpływają na prawidłową pracę układu pokarmowego oraz zmniejszają stany zapalne w żołądku.
  4. Owoc zyskał miano „mistrza antyoksydantów”, bo zawiera najważniejszy antyoksydant – glutation. W naturze występuje on niezwykle rzadko! Stanowi wsparcie dla pracy wątroby oraz układu nerwowego. Poprawia też wydajność układu odpornościowego.
  5. Doskonale odżywia mózg, bo łączy w sobie zdrowe dla mózgu kwasy tłuszczowe Omega-3 z naturalną witaminą E. Udowodniono klinicznie, że taki splot skutecznie przeciwdziała chorobie Alzheimera, a nawet cofa ją we wczesnym stadium.
  6. Zawiera 30% więcej potasu niż banany. Wspiera pracę serca i pomaga obniżać ciśnienie krwi.
  7. Awokado zawiera luteinę, która chroni oczy przed uszkodzeniami wywołanymi stresem oksydacyjnym.
  8. Chroni przed nowotworem prostaty i rakiem piersi.
  9. Należy do owoców, w których nie wykrywa się pozostałości pestycydów.
  10. Jak do tej pory nie ma awokado genetycznie modyfikowanych!

Gruszka aligatora

Jak stosować w wypiekach?

Zwykle łyżkę masła zamieniamy na 0,5 łyżki owocowego miąższu. Ciasto nie traci przy tym swojej struktury – jest zwykle miękkie i wilgotne. Z uwagi na zielony kolor awokado, zamiennik ten najlepiej sprawdza się w przepisach z dodatkiem kakao, które maskuje barwę po wypieku.

Naturalne tłuszcze pozostaną jeszcze długo w czołówce hitów kulinarnych. Są bowiem podstawą zdrowego odżywiania, a ich temat nie prędko zejdzie z ust szefów kuchni, restauratorów, cukierników czy piekarzy. Zmiana bywa trudna, dlatego chcąc się przekonać, wypracuj własne doświadczenia. Nie obawiaj się, że coś utracisz. Skup się na tym, co zyskasz i co nowego odkryjesz!