Kulinarny ferment

19.07.2016 11:33 12345 4,00/5 (4)
Kiedyś swojskie kiszenie, dziś sztuka fermentacji.

Na polskich stołach królują gliniane garnki i słoiki. Kulinarny ferment okrzyknięty został trendem zmian i sezonowych poszukiwań. Piklowanie, kiszenie i warzenie stało się pasją wielu młodych ludzi. Dawne praktyki wróciły również do łask wielu modnych restauracji. Wypiekają na miejscu chleb na naturalnym zakwasie, kiszą ogórki, przyrządzają pastę miso czy też aromatyczne kimchi.

Czym jest fermentacja?

To proces, w którym mikroorganizmy (tj. bakterie kwasu mlekowego, grzyby lub drożdże) nadtrawiają związki odżywcze z produktów. W efekcie produkty są lepiej przyswajalne i zdrowsze. Na przykład biała kapusta po ukiszeniu ma więcej witaminy C, a czerwona zawiera znacznie więcej izoflawonów.

Fermentacja towarzyszy nam od wieków. Oprócz warzyw i owoców, dotyczy ona również chleba, wina, jogurtu, sosu sojowego a nawet czekolady. Z mniej znanych przykładów możemy wymienić tu również czarną herbatę, która jest niczym innym jak sfermentowanymi liśćmi!

Kulinarny ferment

Dlaczego fermentacja jest zdrowa?

Badania dowodzą, że żywność sfermentowana ma dobry wpływ na samopoczucie i odpowiada na potrzeby organizmu. Oto sześć powodów, dla których warto poddać się fermentacyjnej modzie:

  1. Fermentacja przyspiesza trawienie. Warzywa po fermentacji mają nadtrawione łańcuchy cukrowe, dlatego też nasze jelita nie muszą już tego robić. Sfermentowana żywność zawiera ponadto enzymy, które pomagają w procesie trawienia innych, towarzyszących im pokarmów.
  2. Wpływa na lepszą przyswajalność składników odżywczych, np. biała kapusta po ukiszeniu zawiera więcej witaminy C od nieukiszonej. W świeżej kapuście witamina C jest wpleciona we włókniste ściany rośliny i dlatego jest mniej dostępna dla komórek jelitowych.
  3. Rozkłada gluten w spożywanej żywności, dzięki czemu jest on mniej szkodliwy.
  4. Dobrze wpływa na skład mikroflory jelitowej, dzięki czemu jesteśmy odporniejsi na infekcje i alergie.
  5. Wspomaga detoksykację organizmu. Dobre bakterie i aktywne enzymy działają jak silne odtruwacze jelit.
  6. Wpływ na poprawę nastroju. Osoby podatne na rozdrażnienie i wykazujące skłonności neurotyczne, dzięki wprowadzeniu do diety produktów sfermentowanych, mogą obniżyć poziom swojego pobudzenia.

Tego lata zwariujemy na punkcie kiszenia! Będziemy chętnie wracać do zapisków naszych babć i równie ochoczo sięgać po pomysły zupełnie nam nieznane, dotąd niepraktykowane. Niech zdrowy ferment rośnie w siłę!