Zdrowa podmiana

5.07.2016 14:28 12345 5,00/5 (1)
Moda na zdrowe zamienniki to jeden z najpożyteczniejszych trendów kulinarnych.

Naturalne zamienniki soli, cukru czy margaryny, nie tylko wzbogacają nasze doznania smakowe, ale przede wszystkim poprawiają nasze samopoczucie i wygląd. Śmiało podążajmy za nowinkami i nie obawiajmy się eksperymentów. Zyskamy wiedzę, rozbudzimy w sobie większą ciekawość kulinarną i przede wszystkim otworzymy się na nowe doznania.

 

Poniżej publikujemy listę produktów, dla których zwykle poszukujemy zdrowej podmiany wraz z ich zamiennikami:

 

Sól kuchenna

Sól niskosodowa – 30% sodu jest zastąpione solami potasu i magnezu.

Sól ziołowa – pisaliśmy o niej tutaj, np. mniszkowa i podbiałowa.

Naturalne przyprawy i zioła – zastąpienie soli naturalnymi przyprawami wzmacniającymi smak i aromat (np. bazylia, czosnek, natka pietruszki czy kolendra).

 

Cukier

Mus owocowy – dozujemy połowę cukru, resztę zastępujemy musem ze świeżych owoców (banany, jabłka, mango, gruszki) lub owoców suszonych (figi, daktyle).

Cukier mieszany – pisaliśmy o nich tutaj, np. cukier różany, płatki róży ucierane z cukrem, cukier prawoślazowy; stosujemy jako zamiennik 1:1.

Ksylitol – stosujemy jako zamiennik 1:1.

 

Masło

Masło klarowane – stosujemy jako zamiennik 1:1.

Olej kokosowy – pisaliśmy o nim tutaj, stosujemy jako zamiennik 1:1.

Awokado – pisaliśmy o nim tutaj, stosujemy jako zamiennik w proporcji: 1 łyżka masła = ½ łyżki owocowego miąższu.

 

Jajko

Banan lub awokado – stosujemy jako zamiennik w proporcji: 1 jajko = puree z 1 banana lub awokado.

Dynia, cukinia, marchew – stosujemy jako zamiennik w proporcji: 1 jajko = ½ szklanki puree z dyni lub cukinii lub tartej marchwi.

 

Kakao

Karob – stosujemy jako zamiennik 1:1.

 

Mąka pszenna

Mieszanka mąki żytniej i owsianej – stosujemy jako zamiennik w proporcji: 1 szklanka mąki pszennej = ½ szklanki mąki żytniej i ½ szklanki mąki owsianej.

Mąka kokosowa – stosujemy jako zamiennik w proporcji: 1 szklanka mąki pszennej = 1/4 – 1/3 szklanki mąki kokosowej. Zwykle trzeba dodać do niej 2x większą ilość płynu niż do mąki pszennej.

Mąka migdałowa – stosujemy jako zamiennik 1:1. Uwaga: ciasto będzie bardziej wilgotne!

Mąka z fasoli – stosujemy jako zamiennik 1:1. Pasuje szczególnie do wypieków słonych (pieczywo).

Mąka gryczana – stosujemy jako zamiennik 1:1.

Puree z czarnej fasoli – stosujemy jako zamiennik 1:1. Najlepiej sprawdza się w ciasteczkach Brownie.

 

Mąka krupczatka

Kasza manna – stosujemy jako zamiennik 1:1.

Ryż – stosujemy jako zamiennik 1:1. Ważne, by ryż był zmielony w młynku do kawy.

 

Żelatyna

Agar-agar – stosujemy jako zamiennik w proporcji: 1 łyżeczka żelatyny = od ½ do 2 łyżeczek agaru. Do 100 ml płynu dodajemy zwykle 5 ml agaru (1 łyżka).

 

Mleko krowie           

Mleko migdałowe lub sojowe – stosujemy jako zamiennik 1:1.

Zdrowa podmiana

Na rynku dostępnych jest wiele produktów posiadających lepszy wpływ na nasze zdrowie od stosowanych przez nas od lat, zdawałoby się „niezastąpionych” prototypów. Zmiana nie jest więc już związana z dostępnością – pozostaje wyłącznie kwestią naszej otwartości i wyboru. Może czas wypracować własne doświadczenia?